image82215

 

De afgelopen twee weken zijn de havo- en gymnasiumleerlingen uit leerjaar 3 druk bezig geweest met de voorbereidingen van de Science Fair. Ze hebben in groepjes van twee of drie personen een natuurwetenschappelijk onderzoek opgezet en uitgevoerd. 

Tijdens de vakken natuurkunde, scheikunde, biologie en techniek hadden de leerlingen de tijd om één van de vele onderzoeksvragen te beantwoorden, die door de Binas-sectie aangeleverd waren. Het leuke hieraan is, dat ze binnen bepaalde kaders onderzoek konden doen naar iets waar hun interesse naar uitgaat. Hieronder een aantal voorbeelden. 

  • Hoe werkt een windturbine?
  • Hoe werkt een zonneboiler?
  • Hoe werkt een zonneoven?
  • Hoe haal je efficiënt plastic uit oceaanwater?
  • Hoe kun je zeep maken van koffieprut?
  • Wat is een gezond en milieubewust menu voor de schoolkantine?
  • Wat is de invloed van de hoeveelheid glycerine op bioplastic?
  • Wat is het beste isolatiemateriaal om je huis te isoleren?
  • Wat is de optimale manier om tuinkers te laten groeien?
  • Wat is de optimale manier om zonnepanelen te laten werken?
  • Wat is de beste vloeistof voor een zonneboiler?
  • Wat is de invloed van medicijnresten in het water op de hartslag van watervlooien?
  • Hoe werkt kernenergie (kernsplijting), en is dit een goede techniek voor een duurzame toekomst?
  • Hoe werkt kernfusie, en is dit een goede techniek voor een duurzame toekomst?
  • Hoe werkt geo-engineering, en is dit een goede techniek voor een duurzame toekomst?
  • Hoe kan biomassa bijdragen aan de energietransitie?
  • Wat is het verschil in voedingsstoffen tussen vlees en een vleesvervanger


Dit project is opgezet om kennis te maken met het bovenbouwvak NLT (natuur, leven en techniek). De resultaten werden vrijdagmiddag 29 november vol trots door de leerlingen aan hun ouders/verzorgers, vrienden en docenten gepresenteerd. 

 

Foto-impressie