Op vrijdagmiddag hebben de leerlingen uit de brugklas vrijdagmiddagactiviteiten (vma) op school of buiten school. Ze leren dan niet alleen hun eigen klasgenoten beter kennen, maar ook veel leerlingen uit andere eerste klassen. Er zijn gedurende het schooljaar twee blokken. De leerlingen kunnen aangeven aan welke activiteit ze graag mee zouden willen doen.

Leerlingen, die een muziekinstrument spelen, kunnen mee gaan doen met de schoolband. Alle instrumenten zijn welkom van piano tot trompet, van saxofoon tot drums en van gitaar tot zang. Er wordt samen gerepeteerd voor een aantal optredens binnen de school en misschien ook wel daarbuiten.

Ook kun je je eigen lied gaan componeren en produceren met behulp van het programma ‘Garageband’. Vervolgens ga je nadenken over een artiestennaam. Als je hit uitgebracht is, is het afwachten hoeveel likes en followers je zult krijgen.

Bij de vma improviseren en acteren worden allerlei improvisatievormen uitgeprobeerd, emoties uitvergroot en typetjes gespeeld. Er wordt een hoop lol gemaakt.

Leerlingen, die graag de ijzers onder binden, kunnen op de Vechtse Banen in Utrecht gaan schaatsen. Er wordt door docenten les gegeven en na enige tijd zullen er ploegen worden samengesteld, die mee zullen doen aan de Scholieren Ploegen Achtervolging (SPA) in Deventer. Deze jaarlijkse schaatscompetitie is altijd een groot spektakel. Beginners en gevorderden mogen meedoen.

Een leuke activiteit in de buitenlucht is skiën of snowboarden. Dat gebeurt onder leiding van ervaren leraren op de borstelbanen van Skiclub de Wolfskamer in Huizen. Beginners en lichtgevorderden kunnen zich hiervoor opgeven.

Voetballiefhebbers gaan tijdens voetbalwedstrijden werken aan de techniek, het positiespel en andere onderdelen.

'American sport' is voor leerlingen, die graag buiten sporten. Er wordt kennis gemaakt met softball, ulitmate frisbee, flag football en nog veel meer.

De activiteit ‘Bouw je eigen escaperoom’ is voor leerlingen, die dol zijn op het oplossen van raadsels en mysteries en het bedenken van spannende verhalen. Tijdens een escaperoom wordt je opgesloten in een kamer. Je moet dan proberen om uit deze kamer te ontsnappen door puzzels en geheimen te ontrafelen. De leerlingen gaan een eigen escaperoom maken door middel van het verzinnen van een verhaal, het ontwerpen van puzzels en het aankleden van de ruimte.

Voor spelletjesliefhebbers is er 'Game maker'. Spelletjes zijn van alle tijden. De laatste jaren zijn videogames heel populair. Hoe worden deze videogames gemaakt en wat maakt deze spelletjes zo leuk? De leerlingen gaan eerst de basis van programmeren leren en gaan vervolgens aan de slag met het programma Construct 3 om een eigen videogame te maken. 

Een mini-speelfilm maken vraagt de nodige voorbereidingen en tijd: het schrijven van een scenario, het samenstellen van de filmcrew (regisseur en acteur) en het monteren van de beelden. Je leert camera’s bedienen en monteren met edit programma’s. Een leuke workshop voor creatieve leerlingen.

Voor leerlingen die van fotograferen houden en hier meer over willen weten is dit de juiste vma. Om de twee lessen krijgen de leerlingen een andere opdracht. Dat kunnen natuurfoto’s, portretten, close-ups of sportfoto’s zijn. Nadat de foto gemaakt is wordt deze bekeken met de vakdocent en daarna bewerkt in de klas.

Bij de vma 'stopmotion-animatie' gaan de leerlingen heel veel foto's achter elkaar plakken met als doel er een filmpje van te maken. Op elke foto veranderen de objecten steeds een beetje van vorm of positie. Door vervolgens alle foto's achter elkaar af te spelen lijkt het of de voorwerpen/tekeningen gaan bewegen.

Beeldhouwen is een activiteit voor leerlingen, die graag met hun handen bezig zijn. Ze krijgen een steen ter grootte van een vuist. Door middel van vijlen, schuren en polijsten wordt hier een mens, dier of een modern kunstwerk van gemaakt. Als er nog tijd over is, dan wordt er ook een beeldje van klei gemaakt.

Leerlingen, die van lekker eten houden, kunnen in de professionele keuken op school onder toezicht van een echte kok de basis leren van het koken. Iedere week wordt er een ander thema of een andere keuken behandeld.

Bij de vma 'scheikunde in het dagelijks leven' wordt gekeken naar de scheikundige processen in de keuken voordat het eten op het bord ligt.  Door middel van moleculair koken wordt geexperimenteerd met verschillende smaakcombinaties en structuren. Er worden ook proefjes gedaan met knettersuiker.

 

Ontwerpen en programmeren met Arduino wordt onder leiding van docenten informatica gegeven. Er wordt een mini-robot gebouwd. Na het tekenen van een robot in een 3D-tekenprogramma wordt de robot in de 3D-printer geprint. Daarna wordt er begonnen met het leren, bouwen en programmeren van een schakeling.

Voor de vma 'techniek milieu & recyling' wordt een maquette of een product zoals speelgoed of een bureauaccessoire gemaakt van afgedankte- of wegwerpvoorwerpen. Ook wordt er een bezoek gebracht aan een scheidigsstation/afvalverwerkingsbedrijf en een waterzuiveringsinstallatie.