Aanmelden
  • Zoeken

Menu

  • atchilversum.nlMomenteel geselecteerd
    • Home
    • Groep 8
      • Open dag
      • Open lesmiddag
      • Lesochtenden
      • Introductiedagen
      • Aanmeldings- en toelatingsbeleid
    • Onderwijs
      • Onderbouw
      • Bovenbouw
      • Gymnasium
      • Laptopschool
      • English Immersion Class
      • Kunst en Cultuur
      • Internationalisering
      • Instroom havo 4
    • Praktische Zaken
      • Lesrooster
      • Jaarkalender
      • Schoolvakanties
      • Informatiegids
      • Kosten
      • Begeleiding
        • Mentoren
        • Decanaat
        • Zorgcoördinator
        • Anti-Pest Mediation
        • Zomerschool
        • Huiswerkklas
        • Bijles
        • Talentbegeleiding
      • Locatie
      • Laptopdokter
    • Organisatie
      • Mission Statement
      • Team
      • Leerlingcommissies
      • Bestuur
      • Medezeggenschap
      • Geschiedenis
      • Van Empel Goldman Foundation
    • Activiteiten
      • Leerlingcommissies
      • VMA's
      • ATC Live
      • Schoolfeesten
      • B.I.N.K.
      • Science Club
      • World Scholar's Cup
      • Foto archief
      • "Skills & Thrills"
    • Werken bij
      • Vacatures
    • Ouders
      • Magister
      • Ouderbrieven
      • Belangrijke documenten
      • Oudervereniging
      • Ziekmelden
      • Verlof
    • Leerlingen
      • Magister
      • Belangrijke documenten
    • Webshop
Pagina-afbeelding
 
Terug naar nieuwsarchief
5-7-2016

Zomerschool 2016

Pagina-inhoud 1

 

Al vele jaren luidt de zomerschool voor de leerlingen uit klas 1 en 2 het einde van het schooljaar in. Zes dagen lang volgen ze een bijspijkerprogramma in het kernvak Nederlands, Engels of wiskunde of nemen ze deel aan bijzondere en leerzame projecten. Het bijspijkerprogramma is bestemd voor leerlingen, die na een intensief lesprogramma in kleine groepen, alsnog over kunnen naar de volgende klas. Ook leerlingen, die hun basis willen versterken voor komend schooljaar kunnen deze lessen volgen. Alle lesstof van het afgelopen schooljaar komt nog eens voorbij. De leerlingen kunnen, als ze de toets aan het eind van de zomerschool met goed gevolg afgelegd hebben, met een stevige basis over naar het volgende schooljaar. De leerlingen, die geen extra begeleiding voor een bepaald vak nodig hebben kunnen kiezen uit een groot scala zomerschoolprojecten:

De brugklassen kunnen kiezen uit de volgende projecten:

  • Bij  Franse taal & cultuur leer je van alles over bekende Franse modeontwerpers. Vervolgens ga je je eigen outfit online uitkiezen en je ga je aan de slag met de Franse taal. Daarna bereid je je eigen modeshow voor.
  • Voor het project biologie gaan we de natuur in. We gaan insecten, planten en andere levende dieren onderzoeken. Er wordt een herbarium gemaakt van de gevonden planten en een fotoalbum met de mooiste insecten en dieren, die gevonden zijn.
  • Hilversum is omringd door veengebieden. Hoe zijn deze veengebieden ontstaan en hoe hebben mensen deze drassige gebieden bewoonbaar gemaakt? Er wordt digitaal informatie opgezocht over dit gebied en vervolgens wordt er een kanotocht door het veengebied gemaakt. De laatste dag gaan de leerlingen aan de slag om een promotiefolder over dit gebied te maken.
  • Bij het project geschiedenis worden, door middel van Stop-Motion, historische gebeurtenissen tot leven gewekt. Wat is Stop-Motion? Bekijk hier het filmpje, dat eerder dit jaar is gemaakt.
  • Bij godsdienst en levensbeschouwing gaan we  Zuid-Afrika onder de loep nemen, waar mensen met verschillende culturen en religie naast elkaar leven. Per groepje wordt een reportage voor een tijdschrift of een documentaire voor tv gemaakt over één van deze culturen.
  • Bij het project lichamelijke opvoeding wordt, aan de hand van je favoriete muziek in een zelf gekozen outfit en een eigen danschoreografie, een videoclip gemaakt.
  • Theatergroep Bodemloos komt een stoomcursus geven “Hoe maak ik een goede scene”. Door middel van improvisatie spelen de leerlingen personages, die op verschillende locaties in de meest grappige situaties terecht komen. Dit is een project voor leerlingen zonder plankenkoorts.
  • Voor de liefhebbers van muziek en musical worden delen van de musical Mamma Mia ingestudeerd.
  • De leerlingen, die wel eens willen weten wat programmeren is, gaan interactief ontwerpen. Hiervoor wordt een Arduino gebruikt waar een microcontroller op is gebouwd. Er worden een aantal schakelingen gemaakt zoals knipperende ledjes, een looplicht en muziek.
  • Bij het project beeldende vorming gaan we kijken naar het werk van beroemde fotografen. Je leert hoe je een mooie foto maakt en hoe je foto’s kunt bewerken. Het einddoel is om een serie foto’s te maken, die samen een verhaal vormen.
  • Tijdens de driedaagse cursus zeilen leer je de eerste vaardigheden om met een zeilboot de Loosdrechtse Plassen over te steken. Je leert hoe je afvaart en aanlegt en natuurlijk de regels op het water.

 

Carousel Image

 

De tweede klas kon kiezen uit de volgende projecten:

  • Bij “Bon voyage en France” maken de leerlingen een reis door Frankrijk. Onderweg komen ze van alles tegen: de Franse keuken, Franse chansons, strips, kunst, film, mode en toeristische trekpleisters. De groepjes gaat actief aan de slag met deze onderwerpen en maken een vlog van de hoogtepunten van hun reis door Frankrijk.
  • Bij “Beleef Duitsland” gaan de leerlingen een bezoek aan Bad Bentheim voorbereiden. Er worden activiteiten bedacht, die in deze stad ondernomen kunnen worden. De dag daarna wordt een bezoek aan Bad Bentheim gebracht. De derde dag wordt er een uitzending van Logo gemaakt.
  • Voor leerlingen, die van koken en lekker eten houden, bestaat bij dit project de mogelijkheid om zelf Spaanse tapas te maken. Er worden recepten uitgekozen, boodschappen gedaan en een mooie menukaart gemaakt. Bekijk het onderstaande filmpje om een idee te krijgen hoe dat toegaat.

 

 

  • Waarom loopt de fietsenkelder op het ATC wel eens onder water en waar komt “De Kei” van Hilversum vandaan? De leerlingen gaan in dit project onderzoeken hoe ’t Gooi is ontstaan. Er wordt een bezoek gebracht aan Museum Hofland. Met de telefoon worden gegevens verzameld over een bepaald gedeelte van Hilversum door middel van “geocoaching”. Aan het eind van het project kunnen de leerlingen aan de hand van één grote maquette laten zien hoe Hilversum is opgebouwd.
  • Net als bij leerjaar 1 gaan de leerlingen historische gebeurtenissen tot leven wekken door middel van Stop-Motion. Een project bedoeld voor leerlingen, die geïnteresseerd zijn in geschiedenis. Wat is Stop-Motion? Bekijk hier het filmpje dat eerder dit jaar is gemaakt.
  • Bij het project economie gaan de leerlingen door de ogen van een ondernemer naar diverse winkels kijken. Ze leren hoe de verkoopprijzen worden vastgesteld en gaan prijzen van verschillende artikelen vergelijken. Er wordt in groepjes bekeken welke winkel hen het meest interessant lijkt en waarom. Een leuk project voor toekomstige  ondernemers,
  • Voor het project BINASK wordt onderzoek in het veld gedaan, en wel op de Laapersheide, dat onderdeel is van het Gooisch Natuurreservaat. Het GNR heeft een aantal jaren geleden een vennetje en het gebied rondom zo ingericht dat het een open gebied is. Als gevolg hiervan kunnen geen bossen gevormd worden en blijft de grond voedselarm. Dit geeft planten en dieren de kans om te overleven. Er wordt door de leerlingen onderzocht of de doelstellingen bereikt zijn. Onderdeel hiervan is laboratoriumonderzoek.
  • Suppen oftewel Stand Up Paddling is een nieuwe tak van watersport. Je leert je balans te bewaren en bent sportief bezig in de natuur. Een uitdaging voor sportieve leerlingen, die van watersport houden.
  • Voor creatieve denkers, praktische leerlingen en leerlingen die kunnen samenwerken is het project Architectuur en ontwerpen. Er zijn drie ontwerpopdrachten, die te maken hebben met het ontwerpen en maken van een maquette van een gebouw.
  • Leerlingen, die het leuk vinden om audiovisueel bezig te zijn komen hier helemaal tot hun recht. Er zal een mini-speelfilm worden gemaakt.  De leerlingen leren de basisprincipes van cameravoering, scenarioschrijven en filmopnames maken en monteren.

 

 
Op de laatste dag wordt de zomerschool feestelijk afgesloten op school met presentaties van de projecten en een barbecue voor de leerlingen, hun broertjes, zusjes en ouders georganiseerd door de oudervereniging. Hier zijn natuurlijk ook de mentoren en andere docenten bij aanwezig. Het is ieder jaar weer een gezellig samenzijn en een leuk moment om de ouders van klasgenoten te ontmoeten. We hopen dat de weergoden ons gunstig gezind zullen zijn.

 

Pagina-inhoud 2
Pagina-afbeelding 1
Pagina-afbeelding 2
Pagina-afbeelding 3
Pagina-afbeelding 4
Pagina-afbeelding 5
Pagina-afbeelding 6
  • atchilversum.nlMomenteel geselecteerd
    • Home
    • Groep 8
      • Open dag
      • Open lesmiddag
      • Lesochtenden
      • Introductiedagen
      • Aanmeldings- en toelatingsbeleid
    • Onderwijs
      • Onderbouw
      • Bovenbouw
      • Gymnasium
      • Laptopschool
      • English Immersion Class
      • Kunst en Cultuur
      • Internationalisering
      • Instroom havo 4
    • Praktische Zaken
      • Lesrooster
      • Jaarkalender
      • Schoolvakanties
      • Informatiegids
      • Kosten
      • Begeleiding
        • Mentoren
        • Decanaat
        • Zorgcoördinator
        • Anti-Pest Mediation
        • Zomerschool
        • Huiswerkklas
        • Bijles
        • Talentbegeleiding
      • Locatie
      • Laptopdokter
    • Organisatie
      • Mission Statement
      • Team
      • Leerlingcommissies
      • Bestuur
      • Medezeggenschap
      • Geschiedenis
      • Van Empel Goldman Foundation
    • Activiteiten
      • Leerlingcommissies
      • VMA's
      • ATC Live
      • Schoolfeesten
      • B.I.N.K.
      • Science Club
      • World Scholar's Cup
      • Foto archief
      • "Skills & Thrills"
    • Werken bij
      • Vacatures
    • Ouders
      • Magister
      • Ouderbrieven
      • Belangrijke documenten
      • Oudervereniging
      • Ziekmelden
      • Verlof
    • Leerlingen
      • Magister
      • Belangrijke documenten
    • Webshop

Alberdingk Thijm College

  • Laapersveld 9
    1213 VB Hilversum
  • 035 672 99 00
    035 672 99 03 (ziekmeldingen)
  • atc@atscholen.nl
  • © Copyright 2018 Verenigde Alberdingk Thijm Scholen
  • Disclaimer, privacy en colofon
  • Beheer