Bijspijkeren, suppen of op onderzoek - Zomerschool op het ATC

​​​Al vele jaren luidt de zomerschool voor de leerlingen uit klas 1 en 2 het einde van het schooljaar in. Zes dagen lang volgen de leerlingen een bijspijker-programma in een kernvak (Nederlands, Engels of wiskunde) of nemen ze deel aan spannende projecten.
 
Het bijspijkerprogramma is bestemd voor leerlingen, die na een intensief lesprogramma in kleine groepen, alsnog over kunnen naar de volgende klas. Alle lesstof van het afgelopen schooljaar komt nog eens voorbij. De leerlingen kunnen, als ze de toets aan het eind van de zomerschool met goed gevolg afgelegd hebben, met een stevige basis over naar het volgende schooljaar.

Andere leerlingen gaan aan de slag met twee projecten. De keuze is groot: sport, kunst, reizen, weten-schap, mode, godsdienst en levensbeschouwing, spellen en innovatie. Er zit voor iedereen iets tussen.

In het project “Geocoaching in het Gooi” zoeken leerlingen naar antwoorden op de vragen: Waarom loopt de fietsenkelder op het ATC weleens onder water? Waarom moet je altijd zo hard trappen op je fiets op de Diependaalselaan? Waar komt ‘de Kei’ van Hilversum vandaan? De leerlingen onderzoeken hoe het Gooi is ontstaan. Ze brengen een bezoek aan Museum Hofland en gaan daarna zelf op pad. Met behulp van 'geocoaching' met de mobiele telefoon worden gegevens verkregen over een bepaald gedeelte van Hilversum.
De leerlingen worden verdeeld in vier groepen, waarbij ieder groepje een kwart van de puzzel gaat oplossen. Aan het eind van het project kunnen de leerlingen door middel van één grote maquette laten zien hoe Hilversum is opgebouwd.

Een andere groep gaat een dagje Duitsland plannen, beleven en filmen. De eerste projectdag bereiden de leerlingen een bezoek aan het Duitse stadje Bad Bentheim voor. Iedereen onderzoekt een ander aspect: de cultuur,  de geschiedenis, de Duitse keuken, de mode, de muziek, enzovoort. De tweede dag wordt per trein een bezoek aan Bad Betheim gebracht. De derde dag wordt een reportage in elkaar gezet over Bad Bentheim. Het resultaat wordt op de slotdag aan de ouders vertoond.

Ook creatieve leerlingen komen aan hun trekken. Ze gaan met linoleum en gutsen een kleurrijk kunstwerk maken dat betrekking heeft op de school en haar omgeving. In de fotoreportage staan een aantal mooie resultaten.
 
Jonge wetenschappers houden zich ondertussen bezig met onderzoek op de Laapersheide, een onderdeel van het Gooisch Natuurreservaat. Door middel van veldwerk en in het laboratorium onderzoeken ze of doelstellingen bij de herinrichting van het gebied rondom het ven zijn bereikt.

Bij het project godsdienst en levensbeschouwing gaan de leerlingen uit leerjaar 1 in kleine groepjes aan de slag met andere culturen en levensbeschouwingen. De twee GAP-studenten Kyle en Lauren vertellen over hun thuisland Zuid-Afrika waar je Afrikaanse, christelijke en islamitische invloeden vindt. Hier  is duidelijk sprake van interculturaliteit. Dat is in Nederland ook het geval. De leerlingen gaan zich verdiepen in één van die culturen en gaan een reportage voor een tijdschrift of een documentaire hierover maken.
Jaime Fatels-Fernandez (V1a), Jop Rijnierse (V1a) en Nemo Schroten (H1a) hebben een prachtig verslag gemaakt over het Hindoeïsme - over de feesten, de goden en hun verering en Hindoeïstisch eten. Een aanrader om even door te lezen.
Verslag over Hindoeisme gemaakt door Jaime, Jop en Nemo.pdfVerslag over Hindoeisme gemaakt door Jaime, Jop en Nemo.pdf

De leerlingen uit de eerste klas gaan zeilen. Tijdens een driedaagse cursus leren ze de Loosdrechtse plassen over te steken en hoe je veilig vaart en samenwerkt met je bemanning. Het afvaren en aanleggen is ook een belangrijk onderdeel. De begeleiders zijn ervaren schippers. Er wordt in valken gevaren.

Sportievelingen uit de tweede klas maken op de Loosdrechtse Plassen kennis met een nieuwe tak van watersport, namelijk 'suppen'. 'Suppen' staat voor Stand Up Paddling. Je staat op een breed board rechtop te peddelen, leert je balans te bewaren en ondertussen ben je sportief bezig en kun je genieten van de natuur. Daarnaast is het een goede workout voor het hele lichaam. Kijk hiernaast maar eens naar het superleuke filmpje van de leerlingen in actie, gemaakt door lo docent Vincent Boor.

Volgende week woensdag, op de laatste dag van de zomerschool, worden de projecten aan de ouders gepresenteerd. Daarna sluiten ouders, leerlingen en docenten de zomerschool af met een barbecue op het schoolplein.
 
 
 

Carousel Image

 Suppen

Carousel Image